AAU logo

Mads Albertsen - Kemi og Biovidenskab

High-throughput and unbiased characterization of microbial communities

Først helt indledende: Hvor stammer du fra?

Jeg er født og opvokset i Randers, hvor jeg også bor sammen med min kæreste og vores to børn, Carl på 2 og Signe på 8 måneder. Jeg er uddannet Civilingeniør i Bioteknologi fra Aalborg Universitet og har også taget en PhD grad samme sted.

Hvorfor søgte du optagelse i talentprogrammet?

Det var en fantastisk chance for at sætte skub i min forskerkarriere. De første midler er ofte de sværeste og derfor er talentprogrammet et godt springbrat for en videre karriere inden for forskningsverdenen.

Hvad handler dit projekt mere konkret om?

Bakterier er involveret i alle processer omkring os. Lige fra sygdom, til rensnings af spildevand og produktion af grøn energi. Vi kender dog kun meget få procent af bakterierne omkring os. I dette projekt vil vi udvikle metoder og algoritmer til hurtigere, bedre og billigere, identifikation af ukendte bakterier gennem DNA sekventering. Dette er fundamentet for yderligere undersøgelser og udnyttelse af bakterierne.

Har du tænkt specifikt på, hvordan dit projekt bidrager til viden for verden?

Vores nye metode vil være bredt anvendeligt inden for mikrobiologi. Den vil derfor bidrage til at andre forskere kan få en bedre forståelse for hvilke bakterier der er involverede f.eks. sygdom eller rensning af spildevand.

Hvordan skal pengene bruges?

Der skal ansættes en PhD studerende der skal hjælpe med at udvikle metoderne og derefter anvende dem i bioteknologiske relevante miljøer. Desuden skal en stor del af pengene gå til metodeudviklingen, specielt omkostninger til DNA sekventering.

Hvad betyder det for dig, at du er blevet optaget i talentprogrammet?

Det er dejligt skulderklap der viser at Universitetet tror på mig og min forskning. Det er absolut ikke et otte til fire job at være forsker, så disse anderkendelser gør det også sjovere at bruge de mange ekstra frivillige timer, som er nødvendige for at klare det inden for forskningsverdenen.

Hvad håber du på at opnå med forskningsprojektet?

Først og fremmest at lave en ny metode der kan hjælpe andre forskere til at øge vores forståelse af bakteriernes rolle i vores hverdag. Vi tænker ikke over det, men bakterier er fundamentet for alt liv, uden bakterier ville der ikke være nogle mennesker. Vi er kun lige startet på at udnytte potentialet af alle bakterierne omkring os og første skridt er at kunne identificere dem hurtigt, billigt og nemt.
Personligt håber jeg at forskningsprojektet vil kunne bidrage til at jeg kan skaffe yderligere penge til min forskning så jeg kan fortsætte med at arbejde med det jeg virkelig brænder for.

Hvem er dit forbillede inden for forskning?

Af danskere må det helt klart være Eske Willerslev fra Københavns Universitet. Han formår som ingen anden at kombinere verdensklasseforskning med fremragende formidling.

Hvad betragter du som det mest interessante forskningsresultat indenfor dit område?

Sammen med kollegaer fra Østrig og Holland opdagede vi sidste år nogle bakterier, der laver en helt ny proces som hidtil kun havde været en teoretisk mulighed. Det er mikrobiologiens svar på fysikernes søgning efter nye partikler og noget der kun sker hver 10 eller 20 år. Processen kaldes Comammox og ændre fundamentalt på vores syn af det globale kvælstofkredsløb. Opdagelsen blev også kåret til årets danske forskningsresultat 2015 af videnskab.dk.